(Loading...)


GUNCEL

OUTLINE //










müzik

Life & Style

28 Ekim 2014 Salı

Bir Fotoğraf Akımı: LOMOGRAPHY -1-


        Lomography yeni bir olgu değil aslında 80'ler de filizlenen 90'larda yayılan ve günümüzde retro  eşyaların moda olmasıyla adı duyulan bir akım, bir fotoğraf makinası hatta bir sosyete...
       Bir kaç gencin yurtdışından gelişi güzel satın alıp onu bir icon haline getirmelerinin öyküsü;

              Avusturyalı 3 genç adam, 80 lerin ortalarında eğlenmek için prag seyahati yaparlar. gençlerden bir tanesi bu seyahati kaydetmek için ikinci el bir mağazadan lomo compact automat satın alır. bu oyuncakimsi makineden çıkan fotolar o kadar enteresan ve renklidir ki, viyana ya dönüşlerinde hem kamerayı hem de fotoları gören arkadaşları birer tane edinmek isterler fakat Sovyet üretimi olan bu kamerayı her isteyene bulmak o dönemler çok da kolay değildir. bulabildiklerini toplamaya, ese dosta satmaya, derken her sorana satmaya başlarlar. lakin bir takim prensipler koyulur ; hiç bir kurala tabi olmaksızın fotoğraf çekilmeli, eğer kullanılmayacaksa atılmamalı mutlaka bir başkasına devredilmelidir, bir nevi kutsal emanet muamelesi yapılmalıdır.
               Sovyetler' in dışa açılmaya başladığı 90 ların basında ülkeye giriş yaparlar ve kendilerinin de itiraf ettiği üzere illegal yollardan koli koli lomoyu Avrupa'ya satmaya başlarlar. ilgi artmakta, bu ucuz makineden çıkan rengarenk fotoğraflara hayran olanların sayısı çoğalmaktadır. Avusturya'lı gençlerin Prag gezisi hem kendilerinin hem de dünyanın kaderini bir şekilde değiştirmiştir. 
               Sovyetler dağılmış, St. Petersburg daki lomo fabrikası zor dönemler geçirmektedir. satış kaygısı gütmeyen, fiyat-pazar gibi kavramlardan uzak olan Sovyet fabrika yöneticileri, dünya fonograf makinesi pazarıyla bas edemeyeceklerini düşündüklerinden ve 2500 kişilik çalışan kadroyu besleyemeyeceklerin den fabrikanın kapanmasına karar verirler. Viyanalı biraderler vakit kaybetmeden yanlarına kattıkları Avusturya büyük elçisi, ticari ateşe gibi destek güçlerle, sadece kendilerine makine üretme ve her ay 1000 kamera satın alma teklifiyle lomonun kapısını çalarlar. lomo buna sıcak bakmaz, verilen teklifin maliyeti kurtarmayacağını düşündüklerinden reddederler lakin viyana tayfası hemen pes etmez. o donem Petersburg valisi olan Vladimir Putin in kapısını çalarlar. lomography nin nasıl bir tutku olduğunu, nasıl bulaşıcı olduğunu, Çoktan beridir bir alt-kültür haline geldiğini ve tüm dünyanın rus mali bir makinenin sevdalısı olacağını ve bunun Rusya için çok şahane bir prestij ve reklam fırsatı olduğunu usanmadan anlatırlar. Putin bu sunumdan çok etkilenir ve lomonun fabrika direktörünü arayarak bu çılgın Viyanalılara bir şans vermesini ve pişman olmayacaklarını tavsiye eder. Bu isteği reddedemeyen direktör, yeni bir fiyat teklifi ile orta yolu bulur. lomo sadece lomographic society e makine üretecek, Viyanalilar da bunun dağıtımından, satışından ve pazarlamasından sorumlu olacaktır. evlilik nihayet gerçekleşir, lomo yeniden doğar.
              Peki lomo kompakt automat i bu kadar değerli kılan nedir? hiç şüphesiz lensi. minitar 32mm lik essiz lensin başarabildikleri, bu kadar düşük maliyetli, toy-like bir kamera için sıradışı dır. renk skalasi, düşük ışıktaki becerisi, kolay taşınabilirliği, sağlamlığı ve tipik Sovyet praktizmi ile yeni neslin eğlencesi olmak için biçilmiş kaftandır, hala da öyle.yüksek üretim maliyeti, tasarımın ve lenslerin Rusya da yapılıp montajın tamamen cin de yapılma kararıyla asılır. lomographic society hemen kampanyaya girişirler, bir urunun en çabuk yayılacağı, moda olacağı ülkeye ; Amerika Birleşik Devletleri'ne çıkarma yapılır. sergiler, paneller düzenlerler, kapalı kutu Sovyetler'in bu küçük mucizesi vasıtasıyla iki halkın kaynaşma fikrini new york- moscow sergisi ile ortaya koyarlar. yarısı Moskova da yarısı New York da çekilmiş 10 bin kare fotoğraf ile Amerikalı 'lar için Rusya, Ruslar için de bir Amerika Tanımı yapan devasa bir koleksiyon. sergi buyuk ilgi görür ve gören herkes bunu beceren minik makinenin pesine düşer. velhasıl 1990 lardan bugüne, dünyanın belli başlı tüm şehirlerinde kulüpleri olan, toplantılar yapan, lomo büyük elçilikleri kuran, şanslı üyelerine hac ziyareti muadili " lomo fabrikası gezisi" sunan, devasa bir organizasyon şekillenir, dallanır budaklanır. ( kaynak: ekşi sözlük /sanborn )



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Gastronom

oyun